New York – nye medier og metoder: Det skal vi opleve i juni 16

Sådan så vi ud, da vi besøgte Buzzfeed i november 15.

Sådan så vi ud, da vi besøgte Buzzfeed i november 15.

Så går turen igen til New York. For tredje gang inden for et halvt år afholder vi kurset “New York – Nye medier og metoder”. Hvert kursus er forskelligt. Dels er det ikke alt, der kan lade sig gøre, og dels er der hele tiden nye aktuelle emner at studere nærmere.

Her kommer et overblik over, hvad I kan forvente denne gang:

De nye rent digitale spillere: Vil de lykkes?

Det store tema er jo, hvordan det går med den digitale transformation: Vil de nye rent digitale “spillere” som Mic, Huffington Post, Buzzfeed og Mashable få vedvarende succes? Og vil “de gamle” – dem man i USA kalder legacy media klare den digitale transformation? Denne artikel på Nieman Journalism Lab fra april 16 giver et godt overblik over den aktuelle situation.

De her temaer skal vi se nærmere på

Digital produktudvikling bliver mere og mere centralt. Denne artikel (fra et oplæg af The Guardian´s Aron Pilhofer) forklarer, hvorfor vi som journalister skal interessere os for det.

Social journalism er også et af vore centrale temaer. Mandag besøger vi CUNY´s Graduate School of Journalism og får en bred indgang til emnet. Her forklarer en af lederne af forløbet, hvad det er.

Virtual reality er det store samtaleemne i øjeblikket. mange har spået, at 2016 bliver året, hvor VR for alvor slår igennem. Her er en introduktion til, hvad der sker inden for VR lige nu.

Bots og journalistik i chat apps er et andet hot emne, som vi blandt andet skal snakke med folkene på Mic om. Her er en introduktion.

Datadrevne redaktioner er et sidste tema, jeg vil fremhæve her. Digitale medier giver jo i langt højere grad end tidligere mulighed for at samle og bearbejde brugerdata, og stadig flere mediehuse bruger data til at træffe journalistiske beslutninger. Denne artikel handler om, hvordan tyske Die Welt gør det.

Mobile journalism kommer selvfølgelig også på programmet. Som opvarmning er her 10 ting, der er vigtige i en mere fokuseret tilgang til mobile.

Endelig skal vi jo også se på, hvordan de amerikanske medier gør det rent journalistisk, især omkring præsident-valgkampen. Denne artikel diskuterer, om det var journalistikken, der tabte det republikanske primærvalg?

Dem skal vi møde

Pyh ha, tænker du måske – det var mere end rigeligt. Her kommer dog lige nogle smagsprøver på nogle af de mediehuse, vi skal møde – hvis du har mere tid til læsning. Ellers snakker vi om det, når vi ses.

Quartz – The path ahead for the business site that´s reshaping digital news

The Huffington Post/Jimmy Maymann – Responding to digital change: Insights from The Huffington Post

The Daily Dot – 5 lessons learned building The Daily Dot, a media startup

Wall Street Journal – The WSJ er som The New York Times i fuld gang med en total digital omstilling (som ledes af David Ho, som vi skal tale med). The Wall Street Journal Reorganizes its newsroom

Mic – Inside Mic´s strategy to reach millennials

Chartbeat – Can Tony Haile (Chartbeats stifter) save journalism by changing the metric?

The Skimm – How The Skimm´s passionate readership helpedi t´s newsletter grow to 1.5 million subscribers

Vi ses på Manhattan søndag d. 5. juni! Og til jer andre, som måske er interesseret i disse emner: I kan følge vores færden og diskussioner på Facebook og Twitter under #NYmedier16!

 

 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>