Beta: Sådan udvikler de nye produkter på The New York Times

På 9. etage i den imponerende Times Building på 8th Avenue i New York arbejder journalister, oplevelses-designere og programmører tæt sammen om at udvikle nye digitale produkter.

The New York Times har samlet designere, programmører og user experience-folk på 9. etage, hvor de arbejder sammen i mindre teams.

The New York Times har samlet designere, programmører og user experience-folk på 9. etage, hvor de arbejder sammen i mindre teams.

Gennemgående for Beta-gruppens arbejde er et skarpt fokus på, at de nye digitale produkter skal give brugerne en særlig oplevelse og løse et specifikt problem for dem.

We are obsessively focused on what readers are doing with our journalism,

sagde Associate Editor Sam Dolnick blandt andet, da vi mødte ham, chefen for Beta Ben French og Director Amanda Rottier med efteruddannelseskurset ”New York – nye medier og metoder” i  midten af marts.

Det er slut med at lade mobile brugsmønstre være en eftertanke. Stort set alle Beta´s produkter er skabt til at blive tilgået på mobilen.

Det er slut med at lade mobile brugsmønstre være en eftertanke. Stort set alle Beta´s produkter er skabt til at blive tilgået på mobilen.

I løbet af de sidste knap 3 år har Beta først og fremmest udviklet en stribe nye apps til mobilen. De mest kendte er NYT Now, en nyhedsapp udgivet i 2014, NYT Opinion der samlede mediehusets debatstof, og senere samme år NYT Cooking, der guider brugerne rundt i The Times´ samling af knap 17.000 madopskrifter.

Fælles for de nye produkter er dels at de er skabt alene med henblik på at blive brugt på mobilen, og dels at de skal være nyttige for brugerne i helt specifikke situationer. Og det er ligeledes helt bevidst, at Beta ikke kun udvikler nyt inden for rammerne af traditionel nyhedsjournalistik, forklarer Ben French:

Our readers are relentlessly focused on living a better life. We are looking at how we can help them live that aspirational life.

Helt centralt for Betas arbejde er meget grundige sonderinger af de brugerbehov, man ønsker at afhjælpe. Det er alfa og omega, at man i udviklingsarbejdet forstår brugernes behov og problemer helt ind til benet.

De cirka 50 medarbejdere arbejder samlet på 9. etage i Times-bygningen, men opdelt i tværfaglige teams. Det nære samarbejde er helt centralt for arbejdet, der desuden karakterises af disse 3 principper, som Ben French omhyggeligt gennemgik for gruppen af danske journalister og redaktører:

  1. Team-struktur: Den tværfaglige tilgang er helt central. Alle bidrager med det, de kan, i fælles fokus på brugernes problemer.
  2. Team-processer: Arbejdet bygger overordnede visioner og målsætninger. Ben French understreger, at det er uhyre vigtigt at gruppen har frie hænder til selv at finde frem til de bedst mulige konkrete løsninger.
  3. Team-kultur: Et karakteriseret ved de 3 F-ord: ”flat, friendly og fast”: En uhøjtidelig hjælpsom stemning, hvor alle arbejder stenhårdt på de fælles projekter – menuden at glemme det sociale. Et fast arrangement som ”Friday drinks and review” er et eksempel på, hvordan det faglige og sociale går fint hånd i hånd.

Thanksgiving

Ben French gennemgår et eksempel, der viser hvordan Beta arbejder: Op til en af USA´s helt store familiehøjtider, Thanksgiving, i november, hvor familierne mødes omkring et veldækket spisebord, ville Beta udvikle et produkt, hvor The Times´ næsten 17.000 opskrifter kunne bruges på en ny måde.

Ovenpå omfattende sonderinger af brugerbehov udviklede Beta en række skitser og senere nogle prototyper, der så endte op med den endelige løsning: En personificeret søgning i det store opskrifts-arkiv ud fra de særlige indtastede oplysninger.

I løbet af nogle uger blev produktet færdigudviklet til såvel tablet som mobil og blev en stor succes.

Mål om fordobling af digitale indtægter

Nyheder er fortsat en central "leverance" fra The New York Times - men desuden ønsker mediehuset at hjælpe brugerne med at leve det gode liv på en række andre områder.

Nyheder er fortsat en central “leverance” fra The New York Times – men desuden ønsker mediehuset at hjælpe brugerne med at leve det gode liv på en række andre områder.

The New York Times har sat som mål inden 2020 at fordoble indtægterne fra de digitale aktiviteter til 800 mio dollars. Det sætter pres på Beta om at udvikle salgbare produkter. Hvad det angår har der indtil nu været langt mellem succes´erne.

Eksempelvis havde man håbet, at NYT Now havde kunnet indkassere et betydeligt beløb i brugerbetalinger, men det lykkedes ikke. NYT Now kører nu i stedet videre som gratis app, og mediehuset noterer i stedet de indhøstede erfaringer som gevinst.

Så mens de direkte indtægter i form af abonnementer endnu ikke er, hvad man havde håbet, er mediehuset tydeligvis ved at være oppe i gear som en udviklingsorienteret arbejdsplads, der konstant er i bevægelse og klar til at afprøve nye muligheder:

We are all fighting the same battle,

bemærker Sam Dolnick. Betas næste store udgivelse bliver sandsynligvis et produkt, der skal hjælpe brugerne med at finde ud af, hvad de skal se i tv – om det så er på live-kanaler eller tjenester som HBO eller Netflix.

Læs mere om Beta:

Meet Beta, the team that brings The New York Times to your smartphone, The Poynter Institute, marts 2016.

What I learned from trying to innovate at The New York Times, Harvard Business Review, april 2016

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>