Noter fra New York (1): Tag designer og programmør med fra starten

Hvis jeg skulle starte et mediehus helt forfra, så ville jeg hyre en programmør, en designer og to journalister!

På den måde fik Rune Madsen, tidligere New York Times og nu O´Reilly Media klart fortalt, hvordan han mener, at journalistiske og kommunikative produkter bør skrues sammen nu om dage, da vi mødte ham i O´Reilly´s kreative digitale værksted i en nedlagt medicinfabrik i Brooklyn.

IMG_0977Ikke “produkter” i klassisk journalistisk forstand som bare “den gode historie” – men produktet som den oplevelse og værdiskabelse, som brugerne ender op med. Se også den nylige debat om begrebet “product”, som Jay Rosen samler op i denne Storify og denne artikel.

Man kommer ikke uden om, at i den digitale verden, er der så mange muligheder for at tilfredsstille brugerne på interessante og nye måder, at det kræver design-tænkning. Og der skal programmør-kompetencer til at realisere ideerne.

Vi talte om Runes arbejde i spidsen for O´Reillys bestræbelser på at udvikle nye digitale og salgbare produkter, i en tid hvor også salget af trykte bøger om tekniske ting som “Python” går rask nedad. Svaret kan være gratis eller meget billige digitale guides, der egner sig til social spredning og leder ind til high end-produkter som for eksempel konferencer.

Og så kan svaret i høj grad også her i forlagsbranchen være VIDEO! Også de lange formater af video vokser eksplosivt. Udfordringen ligger i at udvikle video-formater, der er browse-bare og giver optimale rammer for læring.

Og så talte vi i høj grad om Runes erfaringer fra New York Times i bl.a. afdelingen for Interactive News. Runes tog især afsæt i de her tre produktioner, som han har været involveret i:

  1. The 9/11 Tapes
  2. How Mariano Rivera dominates hitters
  3. Snowfall

For at gøre en lang historie kort var Rune Madsens pointer først og fremmest:

  • Få programmørerne og designerne ind fra starten, så selve ideen med produktet kan blive fokuseret, før der produceres – i modsætning til et klassisk redaktionelt workflow, hvor der først produceres, og så designes historien derefter.
  • Men det er altid historien eller data´ene først: Enten “hvad har vi at fortælle” eller “hvilket datamateriale har vi, der kan præsenteres for brugerne. Så må formen komme efterfølgende.
  • Saml en lille flok gode folk, som både kan og vil skabe nye nyttige produkter. Og giv dem frihed til at udvikle uden for stramme rammer. Rune Madsen brugte begrebet Bounded Rationality som en nyttig ramme for at kunne skabe noget nyt og interessant:

Topledelser har ofte en tilbøjelighed til at ville beslutte HVAD (produktet). I stedet bør de beslutte HVEM (sammensætning). Og lade dem finde ud af det. Det er svært at beslutte produkter på ledelsesniveau. Giv i stedet medarbejderne frirum.

  • Lav en prototype og lad os så tage diskussionen derfra. Man kan ikke snakke det frem i omfattende gruppearbejder. Lyt til hvad folk har at sige på braintrust møder. Og gå tag de ting videre, I synes er mest interessant.

Ekstra:

American Press Institute har udgivet denne interessante samling af artikler om product management i mediebranchen.

Og så faldt jeg lige over denne her interessante blogpost om samme emne: Hvorfor er det at programmører og chefer nogle gange går forbi hinanden?

 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>