Farvel til The Daily – farvel til ideen om nyheds-apps?

Nyheden om lukning af Murdochs iPad-magasin The Daily i mandags 3/12 satte skub i et hav af spekuklationer om fremtidens iPad-publicering. Og om det overhovedet giver mening for nyhedsmedierne at drømme videre om en nyheds-app på iPad.

Den debat handler mindre om iPad´en som sådan end om The Daily´s grundlæggende tænkning og tilgang.

The Daily var alt for meget en avis og for lidt en nytænkt udgivelse baseret på iPad´ens muligheder, skriver design-eksperten Mario Garcia. Han kalder det “the radio days syndrom”, at man som tv-værter i tv´ets´ barndom blev ved med at arbejde som om det var radio – og sad foran skærmen og læste op.

 Leave the ghosts of printed newspapers behind,

opfordrer han. Og er hermed på en måde i tråd med The Atlantics Alexis Madrigal, som mener, at The Daily´s fortsatte idé om en bred omnibus-udgivelse “til alle” er utidssvarende. Det giver ikke (længere) mening at have a general reader for øje – man må indsnævre sine målgrupper. Det er en uhyre svært at forblive helt og aldeles mainstream!

The Daily har godt 100.000 abonnenter, hvilket burde kunne resultere i en fin og sund medie-forretning. Problemet var bare, at der skulle et sted mellem 500.000 og 750.000 abonnenter til at få foretagendet til at løbe rundt. Sådanne tal er svære at nå i en digital medieverden, fastslår Joshua Benton fra Nieman Journalism Lab:

You can absolutely build a real online news organization on that kind of revenue. You just can’t build one that has 200 staffers. Or 150 staffers. Or 100 staffers.

En idé hentet fra fortiden

Jeff Jarvis mener, at Murdochs nærmest religiøse tilgang til betaling for nyheder har gjort det svært for ham at tænke klart. Hvis han havde gjort det, ville han have indset, at det måske var for vanskelig en opgave at opbygge de forventede “millions” af abonnenter på basis af mainstream nyheder.

Jarvis henviser til en aktuel udtalelse fra publisher af USAToday, Larry Kramer, som tøver med at indføre betaling på nettet, da han frygter, at indholdet “isn´t unique enough”.

Jeff Jarvis gentager i øvrigt for gud ved hvilken gang, at ideen om daglige nyheder  er gammeldags og hentet fra en tid, hvor man udgav nyheder en gang om dagen “…because it was forced into that limitation by the means of production and distribution of print.” Nej, byg på relationer med enkeltpersoner “…serving them wherever, whenever, and on whatever platform they like!”

Nyheds-apps eller ej?

Så alle eksperterne er altså stort set enige om, at The Daily som sådan var en temmelig dårlig idé, og at godt 100.000 abonnenter sådan set var meget godt klaret under de omstændigheder, som Benton skriver.

Men hvad med nyheds-apps som sådan? Er det nu så god en idé, tænker de nok på Berlingske og andre steder.

På Columbia Journalism Review giver Reuter´s Felix Salmon en række gode grunde til, at det er håbløst for nyhedsmedierne at få nyheds-apps til at fungere:

  1. Hver enkelt udgivelse skal downloades, og det tærer typisk voldsomt på brugerens tålmodighed.
  2. Søgning og navigation fungerer stadig for dårligt i apps – på trods af de bedste intentioner og forsøg.
  3. Den notoriske lukkethed, man føler i en app. Det er svært at komme videre til tilknyttede historier, og det er ofte også vanskeligt at dele og kommentere på indholdet.
  4. Selve læseoplevelsen er det aldrig rigtig lykkedes nyhedsmedierne at gøre unik på iPad. Bøger, film, video fungerer perfekt på iPad. Men ikke aviser og magasiner.

The promise of the iPad was that it would usher in a rich-media world combining the versatility of the web with the high-design glossiness of magazines; the reality is that it fell short on both counts,

skriver Felix Salmon og vurderer, at nyhedsmedierne må lære lektien af The Daily og lignende fejltagelser:

Publications of the future will put their content online, and will go to great lengths to ensure that it looks fantastic when viewed on a tablet.

Skal man som udgiver så lytte til ham – eller Mario Garcia, som jo fortsat har stor tro på apps som mediernes fremtid?

Mens du overvejer det, kan du jo passende kaste et øje på de mange app-succes´er i magasinverdenen – her samlet af The BusinessInsider, der har samlet de 10 bedste magasin-apps fra 2012. Bl.a. SportsIllustrated, Time, PC Magazine og The New Yorker.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>