#newsrw: Journalist og forretningsmand: En mulig kombination?

You´ve got to understand and relate to your audience in totality because it´s more likely that your reader and advertiser is one and the same person.

Ordene er Marc Reeves´. Editor på et af mange nye niche-medier i England, The Business Desk West Midlands. Og en af hovedtalerne på konferencen News:Rewired i London i fredags.

Journalistik i “the nouveau niche” var hovedtemet, og Marc Reeves provokerede nogle – og bekræftede andre – med især den første af sine tre hovedpointer:

  1. I et niche-medie er det ikke nok at være journalist. Du må også være forretningsmand.
  2. I en niche-forretning er det ikke nok at tilbyde information. Du må også gøre andre ting – f.eks. være sælger af ting og sager.
  3. Et niche-publikum har brug for et niche-approach. Ikke et massemedie-approach.

Marc Reeves har i mange år været journalist og redaktør på bl.a. Birmingham Post, men mediemarkedet i England er under kraftig forandring: Omnibusmedierne skærer ned, mens nye nichemedier skyder op overalt. Marc Reeves har selv for nylig levende beskrevet udviklingen i Birmingham-området her.        

Især det med at være både sælger og journalist på samme tid lyder skidt i manges ører, og der var da også på konferencen en del kritiske spørgsmål om, hvordan det kan foregå? Følg evt. selv den livlige diskussion på Twitter (#newsrw)

Som journalist er jeg selv kritisk overfor tanken om, at det skulle være en uproblematisk dobbeltfunktion.  Det handler om troværdighed!

Jeg er dog klar til at diskutere og undersøge sagen nærmere. Det er klart, at der nærmest sker en bundvending i mediemarkedet i denne tid, og journalistikken og journalistrollen i de nye små nichemedier må naturligvis være en anden en på de gamle medier, hvor pengene bare kom ind.

Ingen på redaktionen behøvede at tænke nærmere over, hvor de kom fra. Det må folk som Marc Reeves – og lignende danske journalistik-iværksættere som Caroline Meldgaard på Børn i Byen og Troels Lykke på MinBaad.

Så selvfølgelig må journalisten i den sammenhæng være forretningsmand. Det interessante er så, hvordan man kan være begge dele og stadig levere et troværdigt produkt. Troværdighed er med sikkerhed et vigtigt aspekt i et nichemedie.

Så hvad handler det om? Er det bare en helt anden opgave, når du betjener et afgrænset community, læser og annoncør måske ligefrem er den samme person? 

Det er let nok at vrænge af de konservative journalister, som “nægter at se fremtiden i øjnene”. Men hvad karakteriserer denne form for niche-journalistik, som Marc Reeves her er i gang med at indkredse? Kan vi “gammeldags” journalister lære noget her? 

Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer og meninger. Skriv gerne her på bloggen, på Twitter - til /fromjac - eller på mail pf@update.dk

Jeg vil i den kommende tid følge op på andre aspekter af den meget spændende news:rewired-konference.

En tanke om "#newsrw: Journalist og forretningsmand: En mulig kombination?"

  1. Pingback: Sandhedens time for nyhedsmedier « Ny Journalistik

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>